SPECJALIZACJA GLOTTODYDAKTYCZNA

Programy obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020

Opiekun studentów na specjalizacji: dr Marta Piasecka

Opiekun praktyk nauczycielskich: mgr Ewa Kozłowska

 

Koncepcja kształcenia

Specjalizacja glottodydaktyczna proponuje bogatą ofertę dydaktyczną. Przygotowuje studentów do wykonywania zawodu lektora języka polskiego jako obcego, nauczyciela języka polskiego jako drugiego w szkole podstawowej, jej absolwenci uzyskują jednocześnie kwalifikacje nauczyciela polonisty w szkole podstawowej (I stopień studiów). Absolwenci mogą kontynuować specjalizację nauczycielską na II stopniu studiów, aby zdobyć kwalifikacje nauczyciela polonisty w liceum.

Program specjalizacji glottodydaktycznej dostosowany jest do standardu kształcenia nauczycieli ogłoszonych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2019 roku.

Specjalizacja glottodydaktyczna jest adresowana do studentów, którzy chcieliby zostać lektorami języka polskiego jako obcego, drugiego, odziedziczonego. Specjalizację tę mogą wybierać studenci o zainteresowaniach językoznawczych, literaturoznawczych i kulturoznawczych. Osoby wybierające tę specjalizację nie muszą wykazać zaawansowanej znajomości języków obcych, chociaż posługiwanie się językiem obcym, zwłaszcza angielskim będzie przydatne w pracy.

Studenci specjalizacji glottodydaktycznej zdobywają wiedzę w zakresie metodyki nauczania języka polskiego, pedagogiki, psychologii, a także w zakresie metodyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. W trakcie zajęć poznają nowe metody i techniki efektywnego uczenia oraz strategie doskonalenia sprawności komunikacyjnych. Ważnym elementem jest zapoznanie studentów z zasadami planowania pracy dydaktycznej w grupach o różnym poziomie znajomości języka i przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych. Program specjalizacji obejmuje także takie zagadnienia, jak podstawy lingwistyki stosowanej, historia i założenia europejskiej glottodydaktyki, historia języka polskiego oraz kultury polskiej poza granicami kraju, a także zajęcia warsztatowe, w trakcie których studenci zapoznają się z technikami nauczania wymowy i intonacji, zasad ortografii, gramatyki, leksyki rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania.

Studenci specjalizacji odbywają praktyki zawodowe (nauczycielskie) i psychologiczno-pedagogiczne w szkołach podstawowych oraz glottodydaktyczne w szkołach językowych różnego typu.

 

OPIS PRZEDMIOTÓW