Specjalizacja glottodydaktyczna: opis przedmitów

Opis przedmiotów

 

Blok zajęć glottodydaktycznych:

 

Pedagogiczne aspekty warsztatu lektora języka polskiego jako obcego

Studenci poznają na tych zajęciach zagadnienia związane z rozwijaniem kompetencji kulturowych, pedagogiką międzykulturową, edukacją spersonalizowaną i rozwojem zawodowym lektora języka polskiego jako obcego.

 

Gramatyka funkcjonalna języka polskiego jako obcego

Zasadniczym celem zajęć jest przedstawienie wiadomości z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego oraz elementów leksykologii, stylistyki i pragmatyki językowej w sposób przydatny dla lektora, a więc w perspektywie funkcjonalnej. Wzbogacające tok wykładu elementy gramatyki kontrastywnej mają wskazać na najczęstsze trudności jakie cudzoziemcy – przedstawiciele różnych grup językowych – napotykają w procesie przyswajania języka polskiego.

 

Język polski jako obcy (ćwiczenia)

Studenci zapoznają się z wymaganiami na poszczególne poziomy znajomości języka polskiego jako obcego (leksyka, gramatyka, tematy, sytuacje, funkcje komunikacyjne) oraz programami nauczania. Poznają również historię standaryzacji nauczania języków obcych w Europie i Polsce.

 

Metodyka języka polskiego jako obcego

Zajęcia są poświęcone następującym zagadnieniom:

  • Przyswajanie języka pierwszego a uczenie się języka obcego
  • Czynniki wpływające na proces uczenia się
  • Nauczyciel języka polskiego jako obcego
  • Autonomia uczącego się
  • Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego jako obcego
  • Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego- konspekt lekcji
  • Przygotowanie kursu języka- programy nauczania
  • Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  • Słownictwo a kompetencja komunikacyjna
  • Słownictwo a sprawności językowe
  • Gramatyka w nauczaniu języka polskiego
  • Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych
  • Zależności między sprawnościami.
  • Testy językowe, ich rodzaje. Kryteria poprawności testu językowego.

 

Język polski jako obcy – warsztaty

Celem zajęć związanych z Metodyką nauczania języka polskiego jako obcego, jest praktyczne przygotowanie studentów do tworzenia scenariuszy zajęć z języka polskiego jako obcego, ćwiczeń rozwijających sprawności językowe i znajomość gramatyki oraz leksyki, a także prowadzenia zajęć.

 

Testowanie i certyfikacja języka polskiego jako obcego

Przedmiot zapoznaje z ogólnymi wiadomościami na temat systemu certyfikacji JPJO (historia, stan obecny, statystyki; co daje certyfikat), przebiegiem i kształt egzaminu, standardami wymagań egzaminacyjnych (dla poziomów: A1, A2, B1, B2, C1, C2) na tle Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Studenci poznają typy zadań certyfikatowych oraz ćwiczą ich tworzenie (poszczególne poziomy i sprawności).

 

Język polski poza granicami kraju

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z metodami badania polszczyzny poza granicami kraju, podstawowymi pojęciami (np. dialekt polonijny, bilingwizm, kontakt językowy) oraz językiem różnorodnych zbiorowości polonijnych.

 

Język polski jako język drugi

Przedmiotem wykładu jest omówienie sytuacji języka polskiego jako drugiego (genetycznie i/lub funkcjonalnie) oraz psycho- i socjolingwistycznych uwarunkowań przyswajania języka polskiego w warunkach dwu-, wielojęzyczności poza granicami Polski przez młode pokolenie cudzoziemców, a także warunki instytucjonalno-prawne nauczania-uczenia się języka polskiego poza granicami kraju oraz w kraju (dla cudzoziemców).

 

Podstawy lingwistyki stosowanej

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wykorzystaniem koncepcji psycholingwistycznych, neurolingwistycznych, kognitywistycznych, socjolingwistycznych i pragmalingwistycznych w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego.

 

Teoretyczne założenia opracowywania materiałów glottodydaktycznych

Studenci poznają zasady opracowywania i ewaluacji podręczników glottodydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego dla różnych poziomów zaawansowania.

 

Opracowywanie i redakcja materiałów glottodydaktycznych

Przedmiot, będący kontynuacją Teoretycznych założeń opracowywania materiałów glottodydaktycznych, skupia się na praktycznym tworzeniu podręczników glottodydaktycznych.

 

Blok zajęć nauczycielskich:

 

Pedagogika dla nauczycieli

Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela w szkole.

 

Psychologia dla nauczycieli, Psychologia, Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty

Celem bloku zajęć jest prezentacja wiedzy psychologicznej w sposób, który pomaga zastosować ją do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, przedmioty te mają dostarczyć podstawowej wiedzy na temat nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych.

Celem przedmiotu Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty, który odwołuje się do doświadczeń studentów z praktyk zawodowych, jest rozpoznanie i ćwiczenie kompetencji, koniecznych do efektywnego podejmowania zadań nauczyciela.

 

Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania

Celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela polonisty oraz nauczyciela wychowawcy.

 

Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)

Przedmiot jest uzupełnieniem Metodyki języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie), uczy, w jaki sposób integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, jak funkcjonalizować treści kształcenia językowego. Celem zajęć jest również uświadomienie przyszłym nauczycielom – polonistom, że język polski stanowi całość, czyli kształcenie językowe i literacko-kulturowe uzupełniają się wzajemnie.

 

Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie)

Przedmiot jest uzupełnieniem Metodyki języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe), stanowi połączenie refleksji wywiedzionej z nauki o literaturze, teorii lektury oraz zajęć typowo metodycznych, przygotowujących do pracy nauczycielskiej w szkole podstawowej. Podczas zajęć studenci zapoznają się z problemami kształcenia literacko-kulturowego w szkole podstawowej.

 

Emisja głosu i technika mowy

Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.