Specjalizacja glottodydaktyczna proponuje bogatą ofertę dydaktyczną.
Przygotowuje studentów do wykonywania zawodu lektora języka polskiego
jako obcego i nauczyciela języka polskiego jako drugiego w szkole
podstawowej. Jej absolwenci uzyskują jednocześnie kwalifikacje
nauczyciela polonisty w szkole podstawowej (I stopień studiów) oraz
liceum (kontynuacja specjalizacji nauczycielskiej, II stopień studiów).
Program
specjalizacji glottodydaktycznej dostosowany jest do standardu
kształcenia nauczycieli ogłoszonych przez Ministerstwo Nauki i
Szkolnictwa Wyższego w 2019 roku.
Studenci specjalizacji
glottodydaktycznej zdobywają wiedzę w zakresie metodyki nauczania języka
polskiego, pedagogiki, psychologii, a także w zakresie metodyki
nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. W trakcie zajęć
poznają nowe metody i techniki efektywnego uczenia oraz strategie
doskonalenia sprawności komunikacyjnych. Ważnym elementem jest
zapoznanie studentów z zasadami planowania pracy dydaktycznej w grupach o
różnym poziomie znajomości języka i przygotowania właściwych materiałów
dydaktycznych. Program specjalizacji obejmuje także takie zagadnienia,
jak podstawy lingwistyki stosowanej, historia i założenia europejskiej
glottodydaktyki, historia języka polskiego oraz kultury polskiej poza
granicami kraju, a także zajęcia warsztatowe, w trakcie, których
studenci zapoznają się z technikami nauczania wymowy i intonacji, zasad
ortografii, gramatyki oraz leksyki.
Programy obowiązujące od roku akademickiego 2019/2020
Blok zajęć nauczycielskich:
1. Pedagogika dla nauczycieli
2. Psychologia dla nauczycieli, Psychologia, Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty
3. Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania
4. Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe)
5. Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie literackie)
6. Emisja głosu i technika mowy
Blok zajęć glottodydaktycznych
7. Pedagogiczne aspekty warsztatu lektora języka polskiego jako obcego
Studenci
poznają na tych zajęciach zagadnienia związane z rozwijaniem
kompetencji kulturowych, pedagogiką międzykulturową, edukacją
spersonalizowaną i rozwojem zawodowym lektora języka polskiego jako
obcego.
8. Gramatyka funkcjonalna języka polskiego jako obcego
Zasadniczym
celem zajęć jest przedstawienie wiadomości z zakresu gramatyki opisowej
języka polskiego oraz elementów leksykologii, stylistyki i pragmatyki
językowej w sposób przydatny dla lektora, a więc w perspektywie
funkcjonalnej. Wzbogacające tok wykładu elementy gramatyki kontrastywnej
mają wskazać na najczęstsze trudności jakie cudzoziemcy –
przedstawiciele różnych grup językowych - napotykają w procesie
przyswajania języka polskiego.
9. Język polski jako obcy (ćwiczenia)
Studenci
zapoznają się z wymaganiami na poszczególne poziomy znajomości języka
polskiego jako obcego (leksyka, gramatyka, tematy, sytuacje, funkcje
komunikacyjne) oraz programami nauczania. Poznają również historię
standaryzacji nauczania języków obcych w Europie i Polsce.
10. Metodyka języka polskiego jako obcego
Zajęcia są poświęcone następującym zagadnieniom:
- Przyswajanie języka pierwszego a uczenie się języka obcego
- Czynniki wpływające na proces uczenia się
- Nauczyciel języka polskiego jako obcego
- Autonomia uczącego się
- Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego jako obcego
- Planowanie zajęć z języka polskiego jako obcego- konspekt lekcji
- Przygotowanie kursu języka- programy nauczania
- Język polski poza granicami kraju
- Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
- Słownictwo a kompetencja komunikacyjna
- Słownictwo a sprawności językowe
- Gramatyka w nauczaniu języka polskiego
- Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych
- Zależności między sprawnościami.
- Testy językowe, ich rodzaje. Kryteria poprawności testu językowego.
11. Język polski jako obcy – warsztaty
Celem
zajęć związanych z Metodyką nauczania języka polskiego jako obcego,
jest praktyczne przygotowanie studentów do tworzenia scenariuszy zajęć z
języka polskiego jako obcego, ćwiczeń rozwijających sprawności językowe
i znajomość gramatyki oraz leksyki, a także prowadzenia zajęć.
12. Testowanie i certyfikacja języka polskiego jako obcego
Przedmiot
zapoznaje z ogólnymi wiadomościami na temat systemu certyfikacji JPJO
(historia, stan obecny, statystyki; co daje certyfikat), przebiegiem i
kształt egzaminu, standardami wymagań egzaminacyjnych (dla poziomów: A1,
A2, B1, B2, C1, C2) na tle Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego. Studenci poznają typy zadań certyfikatowych oraz ćwiczą ich
tworzenie (poszczególne poziomy i sprawności).
13. Język polski poza granicami kraju
Celem
zajęć jest zaznajomienie studentów z metodami badania polszczyzny poza
granicami kraju, podstawowymi pojęciami (np. dialekt polonijny,
bilingwizm, kontakt językowy) oraz językiem różnorodnych zbiorowości
polonijnych.
14. Język polski jako język drugi
Przedmiotem
wykładu jest omówienie sytuacji języka polskiego jako drugiego
(genetycznie i/lub funkcjonalnie) oraz psycho- i socjolingwistycznych
uwarunkowań przyswajania języka polskiego w warunkach dwu-,
wielojęzyczności poza granicami Polski przez młode pokolenie
cudzoziemców, a także warunki instytucjonalno-prawne nauczania-uczenia
się języka polskiego poza granicami kraju oraz w kraju (dla
cudzoziemców).
15. Podstawy lingwistyki stosowanej
Celem
zajęć jest zapoznanie studentów z wykorzystaniem koncepcji
psycholingwistycznych, neurolingwistycznych, kognitywistycznych,
socjolingwistycznych i pragmalingwistycznych w dydaktyce języka
polskiego jako obcego/drugiego.
16. Teoretyczne założenia opracowywania materiałów glottodydaktycznych
Studenci
poznają zasady opracowywania i ewaluacji podręczników
glottodydaktycznych do nauczania języka polskiego jako
obcego/drugiego/odziedziczonego dla różnych poziomów zaawansowania.
17. Opracowywanie i redakcja materiałów glottodydaktycznych
Przedmiot,
będący kontynuacją Teoretycznych założeń opracowywania materiałów
glottodydaktycznych, skupia się na praktycznym tworzeniu podręczników
glottodydaktycznych.