Projekt badawczy “Wsparcie logopedy w diagnozie dzieci obcojęzycznych” ma na celu:
- rozpoznanie wyzwań stojących przed logopedami prowadzącymi diagnozę i terapię dzieci obcojęzycznych w różnym wieku - ankieta skierowana do logopedów-praktyków jest dostępna:
po polsku: https://forms.gle/BTqSPkKg1NvkKarG6;
po angielsku: https://forms.gle/WjSYBefSNgKHDKn17;
po niemiecku: https://forms.gle/voJugfx73bkZ3iqKA;
po niderlandzku: https://forms.gle/yr4C2sP7472nuWwJ7;
po hebrajsku: https://forms.gle/v1KcxuoysizApWHb8);
- stworzenie “Logopedycznego kwestionariusza rozpoznania sytuacji językowej dziecka w perspektywie wielojęzyczności i wielokulturowości” (w druku);
- popularyzację tematyki poprzez udział w konferencjach naukowych, spotkaniach z nauczycielami i logopedami, publikacje naukowe i popularnonaukowe.
Realizatorami
projektu są pracownicy Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu
Warszawskiego: dr Joanna Zawadka (kierownik projektu), dr Marlena
Kurowska, dr Elżbieta Sadowska.
W ramach dotychczasowych działań ukazały się następujące publikacje:
- Sadowska E., Kurowska M., Zawadka J. (2020), Dwujęzyczność a diagnoza i terapia dziecka z trudnościami językowymi, (w:) Dwujęzyczność w Polsce. Od badań współczesnych rodzin dwujęzycznych do analiz wielojęzyczności historycznej i literackiej, red. J. Cook, A. Libura, Wrocław: oficyna Wydawnicza ATUT, s. 25-42.
- Kurowska M., Sadowska E., Zawadka J. (2020), Wczesna dwujęzyczność w kontekście opóźnień i zaburzeń rozwoju mowy i języka – problemy diagnozy i terapii logopedycznej, (w:) Interdyscyplinarność w logopedii – konieczność czy nadmiar, red. I. Więcek-Poborczyk, J. Żulewska-Wrzosek, Warszawa: Wydawnictw Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 45-60.
- Zawadka J., Kurowska M., Sadowska E. (2020), Rozpoznawanie sytuacji językowej dziecka dwu- i wielojęzycznego z wykorzystaniem Logopedycznego kwestionariusza rozpoznania sytuacji językowej dziecka w perspektywie wielojęzyczności i wielokulturowości, (w:) Interdyscyplinarne aspekty diagnozy i terapii logopedycznej, red. E. Zając, M. Szurek, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115-125.
- Kurowska M., Sadowska E., Zawadka J., (2021), Ustalenie standardu logopedycznego postępowania diagnostycznego u dzieci dwujęzycznych – uwarunkowania i wyzwania, ,,Poradnik Językowy”, nr 6 (785), s. 22-38.