Kierunek LOGOPEDIA OGÓLNA I KLINICZNA


Centrum Logopedyczne IPS
ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa
sekretariat : pięrto II , pok. 209
telefon 22 5520327

W 2011 roku Instytut Polonistyki Stosowanej otrzymał zgodę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na prowadzenie we współpracy z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym unikatowego kierunku studiów: „Logopedia ogólna i kliniczna”. Rekrutacja na nowy kierunek odbyła się w tym samym roku, zarazem zawieszona została rekrutacja na specjalność logopedyczną w ramach filologii polskiej. Kierunek unikatowy „Logopedia ogólna i kliniczna” jest organizmem w pełni odrębnym i w normie prawnej sytuuje się obok dotychczasowych trzech kierunków na naszym Wydziale: filologii, filologii polskiej i kulturoznawstwa.

Kierunek Logopedii Ogólnej i Klinicznej powstał w celu zrealizowania oryginalnego w skali ogólnopolskiej programu obejmującego bogatą ofertę z zakresu logopedii, językoznawstwa, psychologii, pedagogiki, medycyny oraz prawa medycznego i oświatowego – programu wewnętrznie spójnego. Studenci kierunku uzyskują specjalistyczne przygotowanie w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej.

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Logopedia ogólna i kliniczna prowadzonym przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz I Wydział Lekarski Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego uzyskuje wiedzę w zakresie:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym zakresie:
  • wiedzy o języku (zwłaszcza o języku polskim), w tym zakresie systemów gramatycznego (fonologii, morfologii i składni) i leksykalnego; zróżnicowania: dialektalnego, terytorialnego, społecznego i funkcjonalnego polszczyzny
  • kultury języka, zwłaszcza w zakresie: norm poprawnościowych polszczyzny (normy ortofoniczne i normy ortograficzne; normy w zakresie morfologii, składni i leksyki); oceny procesów i zjawisk obserwowanych w zachowaniach językowych i komunikacyjnych współczesnych Polaków
  • komunikacji językowej i niejęzykowej, w tym zwłaszcza w zakresie pragmatyki i etyki tych zachowań oraz strategii osiągania celów wypowiedzi; etykieta językowa
2. psychopedagogicznych podstaw logopedii, w tym zakresie:
  • psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka, w tym szczególnie w zakresie: teoretycznych podstaw opisu rozwoju małego dziecka; praktycznej obserwacji rozwoju małego dziecka i jego zagrożeń
  • aktywizacji języka i mowy (komunikacji werbalnej i niewerbalnej) dzieci w normie rozwojowej; uwarunkowaniach psychologicznych, społecznych, kulturowych nabywania i rozwoju kompetencji językowej i komunikacyjnej, etiologii zaburzeń i opróżnień w rozwoju mowy i języka
  • pedagogicznych aspektów nabywania języka i mowy, takich m.in. jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka, sposób komunikowania się w rodzinie, programy dydaktyczne mające na celu edukację językową dziecka
3. medycznych podstaw logopedii, w tym zakresie:
  • anatomii i fizjologii człowieka
  • pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej, psychiatrii dziecięcej, foniatrii, audiologii, psychoakustyki
  • techniki medycznej w zakresie metod wspomagania słuchu, równowagi, mowy. elektrofizjologii narządu słuchu i informatyki medycznej
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym zakresie:
  • klasyfikacji zaburzeń mowy
  • etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalia i dysleksji
  • profilaktyki logopedycznej
  • terapii logopedycznej
Absolwent studiów I stopnia na kierunku Logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie pedagogiki i dydaktyki
wczesnoszkolnej.

Absolwent kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje umiejętności w zakresie:

1. podstawowych metod i technik badań logopedycznych, przede wszystkim badań przesiewowych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których celem jest wskazanie dzieci z wadą wymowy
2. opisu i kwalifikacji wad wymowy
3. usprawniania narządów artykulacyjnych i usuwania wad wymowy
4. współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalenia metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej)

Absolwent studiów I stopnia na kierunku Logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowany do pracy:

1. jako logopeda, w:
  • przedszkolach i szkołach podstawowych powszechnych
  • przedszkolach i szkołach podstawowych integracyjnych
2. jako nauczyciel. w:
    • w szkołach podstawowych powszechnych
    • w szkołach podstawowych integracyjnych

    Program studiów I stopnia realizowany od roku akademickiego 2011/2012:

    I semestr:

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Wprowadzenie do nauki o języku
    30
    Z/O 3
    Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 15 15
    E 6
    Wprowadzenie do logopedii 30

    Z/O 3
    Psychologia ogólna 30

    Z/O 3
    Pedagogika ogólna 30

    Z/O 2
    Anatomia i fizjologia człowieka 30 30
    E 6
    Emisja głosu
    30
    Z/O 2
    Lektorat języka obcego
    30
    Z/O 1
    Przedmiot spoza kierunku studiów


    Z/O 2
    Wychowanie fizyczne
    30
    Z/O 0
    Technologia informacyjna
    15
    Z/O 2
    Szkolenie BHP


    Z/O 0,5
    Ochrona własności intelektualnej 4

    Z/O 0,5

    Łączna liczba godzin: 319

    II semestr

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Elementy prawa medycznego i oświatowego
    30
    Z/O 3
    Funkcjonalny opis języka 30 30
    Z/O 4
    Psychologia rozwoju dziecka 30

    E 6
    Dykcja i autokorekcja
    30
    Z/O 3
    Pedagogika specjalna

    30 Z/O 3
    Logorytmika
    15
    Z/O 2
    Kwalifikowana pierwsza pomoc
    15
    Z/O 2
    Pediatria 15

    Z/O 2
    Ortodoncja 15 15
    Z/O 3
    Lektorat języka obcego
    30
    Z/O 1
    Wychowanie fizyczne
    30
    Z/O 0

    Łączna liczba godzin: 315

    III semestr

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Funkcjonalny opis języka 30 30
    Z/O 4
    Kultura języka z elementami leksykologii 30 30
    Z/O 4
    Psycholingwistyka

    30 Z/O 3
    Rozwój mowy dziecka

    30 E 6
    Zaburzenia mowy. Wprowadzenie 30

    Z/O 3
    Dydaktyka nauczania początkowego
    30
    Z/O 2
    Neurologia dziecięca 30 15
    Z/O 3
    Lektorat języka obcego
    30
    Z/O 1
    Przedmiot spoza kierunku studiów


    Z/O 2
    Wychowanie fizyczna
    30
    Z/O -

    Łączna liczba godzin: 345

    IV semestr

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Funkcjonalny opis języka 30 30
    E 7
    Ortofonia i grafetyka

    30 Z/O 3
    Opóźniony rozwój mowy 15

    Z/O 1
    Psychologia kliniczna dziecka 30

    Z/O 3
    Dydaktyka nauczania początkowego
    30
    Z/O 3
    Praktyki (logopedyczne)
    60
    Z/O 4
    Podstawy genetyki
    15
    Z/O 2
    Kinezyterapia dziecięca 15 15
    Z/O 3
    Psychiatria dziecięca 15

    Z/O 2
    Lektorat języka obcego
    30
    Z/O 1
    Egzamin certyfikacyjny z języka obcego


    Z/O 2
    Wychowanie fizyczne
    30
    Z/O -

    Łączna liczba godzin: 345

    V semestr

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

    30 Z/O 2
    Dydaktyka nauczania początkowego
    30
    Z/O 3
    Dyslalia 30 30
    E 5
    Dysleksja rozwojowa 30 30
    E 4
    Profilaktyka logopedyczna

    30 Z/O 2
    Podstawy foniatrii 30 15
    E 5
    Wprowadzenie do akustyki 15 15
    Z/O 2
    Praktyki logopedyczne
    60
    Z/O 3
    Seminarium licencjackie

    30 Z/O 4

    Łączna liczba godzin: 375

    VI semestr

    Nazwa przedmiotu wykład ćwiczenia konwer-satorium forma zaliczenia punkty ECTS
    Wprowadzenie do komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej 30

    Z/O 3
    Dydaktyka nauczania początkowego
    30
    E 5
    Metody badań logopedycznych 15

    Z/O 1
    Podstawy audiologii 30 15
    E 5
    Wprowadzenie do psychoakustyki 15 15
    Z/O 3
    Praktyki nauczycielskie
    150
    Z/O 4
    Seminarium licencjackie

    30 E 6
    Przedmiot spoza kierunku studiów


    Z/O 3

    Łączna liczba godzin: 330

    Program studiów I stopnia realizowany od roku akademickiego 2012/2013:

    Rok I

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Wprowadzenie do nauki o języku - 30 zal. / ocena 3
    2. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 15 15 EGZAMIN 7
    3. Wprowadzenie do logopedii 15 - zal. / ocena 1
    4. Psychologia ogólna 30 - zal. / ocena 3
    5. Pedagogika ogólna 30
    zal. / ocena 3
    6. Anatomia i fizjologia człowieka 30 30 EGZAMIN 7
    7. Emisja głosu - 30 zal. / ocena 3
    8. Elementy prawa medycznego i oświatowego 15 - zal. / ocena 1
    9. Funkcjonalny opis języka 30 30 zal. / ocena 7
    10. Psychologia rozwoju dziecka 30 - EGZAMIN 7
    11. Dykcja i autokorekcja 30 (warszaty) zal. / ocena 3
    12. Pedagogika specjalna 15
    zal. / ocena 1
    13. Logorytmika - 15 (warsztat) zal. / ocena 1
    14. Kwalifikowana pierwsza pomoc - 15 zal. / ocena 1
    15. Pediatria 15 - zal. / ocena 1
    16. Ortodoncja 15 15 zal. / ocena 3
    17. Przedmiot ogólnouniwersytecki 30 (wykład lub ćwiczenia) zal. / ocena 2
    18. Lektorat języka nowożytnego (do wyboru)
    60 zal. 2
    19. Wychowanie fizyczne
    60 zal. 1
    20. Technologie informacyjne 30 (kurs internetowy) zal. 2
    21. Szkolenie BHP 4 - zal. 0,5
    22. Podstawy ochrony własności intelektualnej 4 - zal. 0,5

    Łącznie na I roku stacjonarnych studiów pierwszego stopnia: 60 ECTS, w tym 18,5 ECTS „bezpośredniego kontaktu”

    Rok II

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Funkcjonalny opis języka 30 75 EGZAMIN 8
    2. Leksykologia z elementami kultury języka 30 30 zal/ocena 3
    3. Komunikacyjna struktura wypowiedzi (do wyboru) 30 (konwersatorium) zal/ocena 2
    4. Typy wypowiedzi: akty i gatunki mowy (do wyboru) 30 (konwersatorium) zal/ocena
    5. Psycholingwistyka 30 (konwersatorium) zal/ocena 2
    6. Rozwój mowy dziecka 15 15 EGZAMIN 3
    7. Wprowadzenie do zaburzeń mowy 30 - zal/ocena 2
    8. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 30 - zal/ocena 2
    9. Neurologia dziecięca 30 15 zal/ocena 4
    10. Grafetyka i grafemika 30 (konwersatorium) zal/ocena 2
    11. Opóźniony rozwój mowy 15 - zal/ocena 1
    12. Psychologia kliniczna dziecka 30 - zal/ocena 2
    13. Podstawy genetyki 15 - zal/ocena 1
    14. Psychiatria dziecięca 15
    zal/ocena 2
    15. Kinezyterapia dziecięca 15 15 zal/ocena 2
    16. Dydaktyka nauczania początkowego
    60 EGZAMIN 3
    17. Praktyki logopedyczne 45godz. (2 tyg.) zal/ocena 2
    18. Lektorat języka nowożytnego (do wyboru) - 60 zal. 2
    19. Egzamin certyfikacyjny z języka obcego, poziom B2 (do wyboru)

    EGZAMIN 2
    20. Przedmiot ogólnouniwersytecki (do wyboru) 30 (wykład lub ćwiczenia) zal. 3
    21. Wychowanie fizyczne (do wyboru)
    60
    1

    Zajęcia specjalizacyjne (do wyboru):

    Nauczycielska

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Literatura dla dzieci i młodzieży 30
    EGZAMIN 5
    2. Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej
    10 zal/ocena 1
    3. Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania - 30 zal/ocena 3
    4. Emisja głosu - 30 zal/ocena 2

    Glottodydaktyka

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Literatura dla dzieci i młodzieży 30
    EGZAMIN 5
    2. Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania - 30 zal/ocena 3
    3. Pedagogiczne aspektu warsztatu lektora - 30 zal/ocena 1
    4. Emisja głosu - 30 zal/ocena 2

    Łącznie na II roku stacjonarnych studiów pierwszego stopnia: 60 ECTS, w tym 11 ECTS z puli specjalizacyjnej oraz 24 i 1/3 ECTS „bezpośredniego kontaktu” dla specjalizacji nauczycielskiej i 25 ECTS „bezpośredniego kontaktu” dla specjalizacji glottodydaktycznej.

    Rok III

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Dyslalia 30 30 EGZAMIN 5
    2. Dysleksja rozwojowa 30 30 zal/ocena 4
    3. Profilaktyka logopedyczna 15 15 zal/ocena 2
    4. Podstawy foniatrii 30 15 EGZAMIN 5
    5. Wprowadzenie do akustyki 15 15 zal/ocena 2
    6. Wprowadzenie do komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej 15 15 zal/ocena 2
    7. Metody badań logopedycznych - 15 zal/ocena 2
    8. Podstawy audiologii 30 15 EGZAMIN 5
    9. Wprowadzenie do psychoakustyki 15 15 zal/ocena 2
    10. Praktyki logopedyczne 45godz. (2 tyg.) zal/ocena 2
    11. Seminarium licencjackie 60 (seminarium) zal/ocena 10
    12. Przedmiot ogólnouniwersytecki 30 (wykład lub ćwiczenia) zal/ocena 3

    Zajęcia specjalizacyjne (do wyboru):

    Nauczycielska

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Warsztat interpretacji dzieła literackiego
    60 zal/ocena 4
    2. Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowo-literackie)
    30 zal/ocena 4
    3. Praktyki pedagogiczne
    40godz. zal/ocena 4
    4. Praktyki zawodowe w szkole podstawowej
    50godz. zal/ocena 4

    Glottodydaktyka

    Lp. Nazwa przedmiotu Wykład Ćwiczenia Forma zaliczenia ECTS
    1. Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowo-literackie)
    30 zal/ocena 2
    2. Metodyka języka polskiego jako obcego
    30 zal/ocena 2
    3. Język polski jako obcy 30 (warsztat) zal/ocena 2
    4. Testowanie i certyfikacja
    30 zal/ocena 2
    5. Praktyki pedagogiczne - 40 godz. zal 4
    6. Praktyki zawodowe w szkole podstawowej - 50godz. zal 4
    7. Praktyki glottodydaktyczne (w ramach metodyki jęz. polskiego jako obcego) - 40godz. zal. -

    Łącznie na III roku stacjonarnych studiów pierwszego stopnia: 60 ECTS, w tym 16 ECTS z puli specjalizacyjnej oraz 17,5 ECTS „bezpośredniego kontaktu” dla specjalizacji nauczycielskiej i 18,5 ECTS „bezpośredniego kontaktu” dla specjalizacji glottodydaktycznej.


    Program studiów II stopnia realizowany od roku akademickiego 2014/2015:

    ROK I

    Przedmioty

    godz.

    semestr

    typ zajęć

    zaliczenie

    forma zaliczenia

    ECTS

     

     

    Normy i standardy zachowań językowokomunikacyjnych

    30

    I

    wykład

    Egzamin

    Egzamin pisemny

    3

     

     

    Słowo i wypowiedź

    30

    I

    konwersatorium

    Egzamin

    Egzamin pisemny

    3

     

     

    Fonologia z patofonetyką

    30

    I

    wykład/konwersatorium

    zal./ocena

    zaliczenie pisemne

    3

     

     

    Fonetyka akustyczna

    15

     II

    wykład

    zal.

    zaliczenie pisemne

    2

     

     

    Fonetyka akustyczna

    15

     II

    ćwiczenia

    zal./ocena

     

     

    Podstawy metodologii badań lingwistycznych dla logopedów

    15

    I

    wykład

    Zal/ocena

    Praca pisemna

    1,5

     

     

    Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów

     

    15

    I

    wykład

    Zal./ocena

    Praca pisemna

    1,5

     

     

    Klasyfikacja zaburzeń mowy

    15

    I

    wykład

    Zal./ocena

    Test

    1,5

     

     

    Mowa niepłynna

    30

    I

    wykład

    Egzamin

    Egzamin pisemny

    3

     

     

    Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu

    30

    II

    wykład

    Zal./ocena

    Test

    3

     

     

    Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego

    30

    I

    wykład

    Zal./ocena

    Test

    3

     

     

    Neurologia

    30

    II

    wykład

    Zal./ocena

    Test

    3

     

     

    Foniatria

    30

    I

    wykład

    Zal./ocena

    Egzamin pisemny

    3

     

     

    Audiologia

    15

    I

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    2

     

     

    Niedokształcenie mowy u osób z autyzmem

    15

    II

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    2

     

     

    Niedokształcenie mowy u osób z autyzmem

    15

    II

    ćwiczenia

    Zal.

     

     

    Afazja

    30

    II

    wykład

    Egzamin

    Egzamin pisemny

    4,5

     

     

    Afazja

    30

    II

    ćwiczenia

    Zal.

     

     

    Dyzartria

    15

    II

    wykład

    Zal./ocena

    Test

    2

     

     

    Dyzartria

    15

    II

    ćwiczenia

    Zal.

     

     

    Neuropsychologia

    30

    II

    wykład

    Egzamin

    Egzamin pisemny

    3

     

     

    Rehabilitacja głosu po laryngektomii

    15

    II

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    2

     

     

    Rehabilitacja głosu po laryngektomii

    15

    II

    ćwiczenia

    Zal.

     

     

    Seminarium magisterskie (do wyboru)

    60

    I/II

    seminarium

    Zal.

    Różne formy zaliczenia (np. konspekt, referat, praca pisemna)

    5

     

     

    Translatorium językowe (do wyboru)

    30

    I lub II

    konwersatorium

    Zal./ocena

    Praca pisemna

    3

     

     

    Praktyki logopedyczne (do wyboru)

    60

    I/II

    praktyki

    Zal./ocena

    Dokumentacja praktyk

    3

     

     

    Przedmiot ogólnouniwersytecki (do wyboru)

    30

    I lub II

    Wykład lub ćwiczenia

    Zal./ocena

    Różne formy zaliczenia

    3

     

     

    Razem godzin

    690

    Razem punktów ECTS

     

    60


    ROK II


    Przedmioty

    godz.

    semestr

    typ zajęć

    zaliczenie

    forma zaliczenia

    ECTS

     

     

    Kulturowe, etyczne i pragmatyczne aspekty komunikacji interpersonalnej

    30

    III

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    3

     

     

    Rozszczepy podniebienia i wargi. Opieka medyczno-logopedyczna

    10

    III

    wykład

    Zal./ocena

     

    Test

     

    3

     

     

    Rozszczepy podniebienia i wargi. Opieka medyczno-logopedyczna

    20

    III

    ćwiczenia

    Zal./ocena

     

     

    Medyczna i logopedyczna terapia osób z dysfagią

    15

    III

    ćwiczenia

    Zal./ocena

    Test

    2

     

     

    Komunikacja językowa, wspomagająca i alternatywna

    30

    III

    wykład

    Egzamin

    Test

    3

     

     

    Psychiatria

    15

    IV

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    2

     

     

    System opieki logopedycznej w Polsce

    15

    IV

    wykład

    zal./ocena

    test

    2

     

     

    Niedokształcenie mowy u osób z upośledzeniem umysłowym

    15

    IV

    wykład

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    2

     

     

    Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej

    30

    IV

    ćwiczenia

    Zal./ocena

    Zaliczenie pisemne

    3

     

     

    Diagnoza i terapia logopedyczna (do wyboru)

    30

    IV

    warsztaty

    Egzamin

    Egzamin ustny przed komisją

    6

     

     

    Seminarium magisterskie (do wyboru)

    60

    III i IV

    seminarium

    Zal.

    Zaliczenie na ocenę na podstawie fragmentu pracy magisterskiej

    25

     

     

    Konwersatorium (do wyboru)

    30

    III lub IV

    konwersatorium

    Zal./ocena

    Różne formy zaliczenia

    3

     

     

    Przedmiot ogólnouniwersytecki (do wyboru)

    30

    III lub IV

    Wykład lub ćwiczenia

    Zal./ocena

    Różne formy zaliczenia

    3

     

     

    Praktyki logopedyczne (do wyboru)

    60

    III i IV

    praktyki

    Zal./ocena

    Dokumentacja praktyk

    3

     

     

    Razem godzin

    390

    Razem punktów ECTS

     

    60

     


    ⇦ WSTECZ